Vertrouwenscontactpersoon
De rol van de vertrouwenscontactpersoon bij MHC Alliance is bescheiden én belangrijk.
Je kan de vertrouwenscontactpersoon bereiken via: vertrouwenscontactpersoon@mhc-alliance.nl.
Alliance wil een veilige vereniging zijn, waar iedereen met plezier bezig is met haar of zijn sport: hockeyen. Het aanstellen van een vertrouwenscontactpersoon (VCP) kan dan negatief klinken: we doen er met elkaar immers alles aan om juist zaken als ‘pesten’, conflicten en ruzie, discrimineren en seksuele intimidatie binnen onze vereniging te voorkomen.
Maar stel nu dat ....
De praktijk binnen diverse sportverenigingen heeft uitgewezen dat er momenten en gebeurtenissen zijn waarbij grensoverschrijdend gedrag voor kan komen. Wij willen dit bij Alliance zo veel mogelijk voorkomen. Dat is dan ook één van de redenen waarom binnen Alliance een VCP te vinden is. Een centraal aanspreekpunt om met elkaar zorg te dragen dat de wijze waarop we met elkaar binnen de club omgaan leuk en veilig blijft.
Voorkomen is beter dan genezen.
De VCP is er ook voor vragen die kunnen spelen vóór dat er problemen zijn. Bij een VCP kun je terecht met vragen die je niet makkelijk stelt of waarvan je bang bent dat er niet serieus op gereageerd gaat worden. Dit geldt voor trainers, coaches, ouders, begeleiders en teamleden. Daarbij: snel melden, er over praten en zorgen dat er (vroegtijdig) een einde gemaakt wordt aan een ongewenste situatie maakt dat deze niet verergert en ook herhaling kan zo voorkomen worden.
Wanneer kun je terecht bij de vertrouwenspersoon van MHC Alliance?
Als je vragen hebt of de manier van omgaan met elkaar binnen jouw team klopt niet, dan ben je welkom bij de VCP.
De vragen die je hebt kunnen gaan over:
- pesten en gepest worden;
- het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort;
- grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt 
door een teamlid, trainer of coach ervaar je als onprettig;
- een vermoeden van ‘grensoverschrijdend gedrag’: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft;
- je maakt je zorgen over de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de 
vereniging/het team;
- je vraagt je af of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is;
- iemand heeft je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag;
- het feit of je vraag bij de vertrouwenspersoon van Alliance op de juiste plaats is.
Hoe vertrouwelijk is een vertrouwenscontactpersoon?
De gesprekken die er tussen jou en de VCP plaatsvinden zijn vertrouwelijk. De VCP kan vragen beantwoorden, advies geven, helpen met het vinden van hulp of met het doen van aangifte. Soms kan het nodig zijn voor de VCP om advies in te winnen. Dit zal alleen gebeuren als je hiervan op de hoogte bent. Een vertrouwenspersoon kan het bestuur adviseren om verandering te brengen in een onveilige situatie op de vereniging.
De activiteiten van de VCP vallen onder de verantwoording van het bestuur. Bij het afsluiten van het jaar rapporteert de
VCP aan het bestuur óf er meldingen zijn geweest, van welke aard deze meldingen waren en hoe voortgang en afsluiting hebben plaatsgevonden. De naam van de melder wordt daarbij niet genoemd.
Waar is de vertrouwenscontactpersoon niet voor?
In principe is de VCP er voor incidenten, of vermoedens van incidenten, die tussen leden van MHC Alliance hebben plaatsgevonden, of waarbij tussen personen incidenten of vermoedens van incidenten hebben plaatsgehad (binnen MHC Alliance-verband). Bij twijfel: bespreek met de VCP of je vraag bij haar/hem op de juiste plaats is. De VCP zal mensen niet persoonlijk begeleiden. Als er verdere opvang noodzakelijk is zal dit, altijd met toestemming van de betrokkene(n), plaatsvinden buiten Alliance.
Contact
De VCP is er voor iedereen, van elke leeftijd binnen Alliance. Het bestuur van Alliance heeft twee VCP's aangesteld. Je kunt ze bereiken via e-mail: vertrouwenscontactpersoon@mhc-alliance.nl.
Meldpunt Seksuele Intimidatie NOC*NSF
Als er sprake is van seksuele intimidatie, dan kun je ook terecht bij het NOC*NSF meldpunt met eerste vragen, twijfels of om je verhaal te vertellen. Het NOC*NSF meldpunt is dag en nacht bereikbaar, ook in het weekend en op feestdagen. Het nummer is 0900 - 202 55 90 (€ 0,10 per minuut).