Alcohol gebruik in ons clubhuis


Bestuursreglement MHC Alliance

Vastgesteld door het Bestuur van MHC Alliance op 1 augustus 2017

namens deze:


H Kleuver

Voorzitter


N.C. de Haas - Holst

Secretaris


Dit Bestuursreglement is opgesteld op basis van Model Bestuursreglement "Alcohol in sportkantines".




Preambule

Het Bestuur van MHC Alliance heeft onderhavig bestuursreglement "Alcohol in ons clubhuis" vastgesteld, zulks op basis van hetgeen is vastgesteld en aangewezen door het NOC/NSF en de geldende wettelijke bepalingen ten aanzien van horeca- en drankvergunningen met de verwijzing naar sportverengingen in het bijzonder en daarbij,


In overweging nemende dat:

  • sportverenigingen op basis van artikel 9 van de Drank- en Horecawet dienen te beschikken over een bestuursreglement "Alcohol in ons clubhuis";
  • in dit verband met "sportvereniging" wordt bedoeld: een sportvereniging met een kantine in eigen beheer, aangesloten bij een door NOC*NSF erkende sportbond;
  • de sportkantine niet een drank- en horecavergunning in de wet wordt beschouwd als een horecalokaliteit, hetgeen betekent dat ter plaatse bedrijfsmatig of tegen betaling alcoholhoudende dranken worden verstrekt;
  • het bestuursreglement regels bevat, die als doel het waarborgen van verantwoorde verstrekking van alcoholhoudende drank in de sportkantine hebben;
  • in het bestuursreglement tevens para commerciële bepalingen zijn opgenomen, die tot doel hebben ongeoorloofde vormen van concurrentie met de reguliere horeca te voorkomen en daartoe heeft het bestuur van MHC Alliance dit bestuursreglement vastgesteld.


1 Algemene bepalingen

1.1  Begrippen

a) Alcoholhoudende dranken

  • Onder zwak alcoholhoudende drank dient het volgende te worden verstaan; bier, wijn en gedestilleerd met minder dan 15% alcohol.
  • Onder sterke drank dient te worden verstaan: gedistilleerd met minimaal 15% alcohol.


b) Sociale Hygiëne

  • Met sociale hygiëne wordt bedoeld dat mensen gezond met elkaar omgaan; dat ze rekening houden met elkaars waarden, normen en rollen. In ons clubhuis en de bar in het bijzonder gaat het vooral om kennis van en inzicht in de invloed van alcoholgebruik (en- misbruik) en hoe men verantwoord gedrag ten aanzien van alcoholgebruik in ons clubhuis kan bevorderen. Belangrijk hierbij zijn onze huis- en gedragsregels en de sociale vaardigheden om deze regels uit te dragen en na te leven aan een ieder die aanwezig is in ons clubhuis.
  • Ook houdt sociale hygiëne in dat voldoende kennis is van de Drank- en Horecawet en verwante regelgeving en de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken, van verschillende bedrijfsformules en doelgroepen en van technische, bouwkundige en ruimtelijke voorzieningen van de inrichting.


c) Leidinggevenden

  • Het bestuur heeft tenminste twee personen aangewezen als leidinggevenden. Zij zijn tenminste 21 jaar oud, in het bezit van de verklaring Sociale Hygiëne, en staan als zodanig vermeld op onze vigerende vergunning. Zij geven onmiddellijke leiding aan de uitoefening van de horecawerkzaamheden in het clubhuis.


d) Barmedewerker

  • Een barmedewerker die, op tijden dat er alcohol wordt verstrekt, de barwerkzaamheden in de bar van ons clubhuis uitvoert. Kwalificatienormen voor barmedewerkers zijn vastgelegd in artikel 7 van dit bestuursreglement.


2 Wettelijke bepalingen

Uit oogpunt van verantwoorde alcoholverstrekking moeten de volgende wettelijke bepalingen worden nageleefd:

  • a) Verkoop van alcoholhoudende drank aan personen jonger dan door de wet vastgestelde leeftijd waarop alcoholhoudende verstrekt mag worden is verboden.
  • b) Verkoop van sterke drank aan personen jonger dan door de wet vastgestelde leeftijd waarop sterke drank verstrekt mag worden is verboden.
  • c) Leeftijdsgrenzen en schenktijden moeten zichtbaar in ons clubhuis zijn opgehangen.
  • d) Onze barmedewerkers c.q. diegene die bardienst hebben i.c. de alcohol verstrekker dienen bij de aspirant-koper de leeftijd vast te stellen, tenzij de aspirant-koper onmiskenbaar de vereiste leeftijd heeft bereikt.
  • e) Geen alcoholhoudende drank wordt verstrekt als dit leidt tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid.
  • f) Het is niet toegestaan alcoholhoudende drank te verstrekken aan personen die verkeren in kennelijke staat van dronkenschap.
  • g) Het is verboden personen toe te laten in het clubhuis die verkeren in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed zijn van andere psychotrope stoffen.


3 Vaststellen en wijzigingen

  • a) Het bestuur van MHC Alliance heeft het bestuursreglement "Alcohol in ons clubhuis" vastgesteld.
  • b) Bij wijziging van het bestuursreglement wordt deze ter toetsing voorgelegd aan de gemeente indien sprake is van een nieuwe of gewijzigde drank- en horecavergunning. Het bestuursreglement treedt gelijktijdig met de af te geven drank- en horecavergunning in werking.


4 Aanwezigheid leidinggevende, barvrijwilliger en afschrift reglement

  • a) Op de momenten dat aan de bar van ons clubhuis alcoholhoudende drank(en) wordt geschonken, is altijd ofwel een leidinggevende aanwezig die in het bezit is van de verklaring Sociale Hygiëne en/of een barmedewerker die een Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA) heeft gevolgd.
  • b) Het bestuursreglement "Alcohol in ons clubhuis " (dan wel een kopie hiervan) is aanwezig in het clubhuis van MHC Alliance.


5 Huis- en gedragsregels

  • a) Het is niet toegestaan in het clubhuis of elders op het terrein van MHC Alliance zelf meegebrachte alcoholhoudende drank te gebruiken;
  • b) Het is niet toegestaan om in het clubhuis gekochte alcoholhoudende drank elders te gebruiken dan in het clubhuis of op de op het terrein aanwezige terrassen;
  • c) Er wordt geen alcohol geschonken aan jeugdmanagers, trainers van jeugdelftallen en andere begeleiders van de jeugd tijdens de uitoefening van hun functie;
  • d) Het bestuur van MHC Alliance wil voorkomen dat personen onder invloed van alcohol aan het verkeer deelnemen. Op basis daarvan behoudt het bestuur zich het recht voor dat de verstrekking van alcoholhoudende drank aan betreffende personen (kan) worden geweigerd;
  • e) Het bestuur stimuleert het maken van BOB-afspraken en sluit aan op de slogan '100% Bob, 0% op'. Hierbij zijn de belangrijkste noties: 'Geen alcohol drinken als je nog moet rijden' en 'Maak als het kan een BOB-afspraak'.
  • f) Leidinggevenden en barmedewerkers (in de zin van het bepaalde in artikel 1) drinken geen alcohol gedurende hun bardienst;
  • g) Prijsacties die het gebruik van alcohol stimuleren, zoals 'happy hours', en 'meters bier' zijn in de kantine niet toegestaan;
  • h) Vanuit het oogpunt van na te streven alcoholmatiging wordt het gebruik van alcoholvrije drank gepromoot, onder andere door die goedkoper aan te bieden dan alcoholhoudende drank;
  • i) Personen die agressie of ander normafwijkend gedrag vertonen worden door de dienstdoende leidinggevende of barvrijwilliger uit de kantine verwijderd.


6 Openingstijden en schenktijden

  • a) De openingstijden van (specifiek) de bar in ons clubhuis zijn als volgt vastgesteld:
      - maandag  15:30 - 24:00 uur
      - dinsdag  15:30 - 24:00 uur
      - woensdag  09:00 - 24:00 uur
      - donderdag  15:30 - 24:00 uur
      - vrijdag  12:30 - 24:00 uur
      - zaterdag  08:00 - 24:00 uur
      - zondag  08:00 - 20:00 uur
  • b) Op de onderstaande tijdstippen wordt in voorkomend geval -conform de gemeentelijke verordening- alcohol geschonken:
      - maandag  16.00 - 24.00 uur
      - dinsdag  16.00 - 24:00 uur
      - woensdag  13.00 - 24.00 uur
      - donderdag  16.00 - 24.00 uur
      - vrijdag van  13.00 - 24.00 uur
      - zaterdag  16:00 - 24.00 uur
      - zondag  11.00 - 20,00 uur

Conform de Drank- en Horecawet wordt aan personen onder de 18 jaar geen alcohol verstrekt in ons clubhuis.


7  Kwalificatienormen en instructie verantwoord alcohol schenken voor barmedewerkers

Voor de barmedewerkers van de bar van ons clubhuis zijn de volgende kwalificatienormen vastgesteld:

  • a) Barmedewerkers zijn tenminste 16 jaar oud, maar werken dan wel onder begeleiding van een leidinggevende van tenminste 18 jaar;
  • b) Barmedewerkers zijn minimaal 18 jaar wanneer zij zelfstandig werken;
  • c) Barmedewerkers hebben een instructie IVA gevolgd en met goed gevolg afgelegd en staan als zodanig bij onze vereniging geregistreerd;
  • d) Zij zijn betrokken bij MHC Alliance als lid, dan wel anderszins (bijvoorbeeld als ouder of verzorger van minderjarige verenigingsleden).

Een kopie van de certificaten IVA en/of een registratielijst van de barvrijwilligers die de instructie gevolgd hebben is in ons clubhuis aanwezig.


8  Voorlichting

  • a) Schenktijden, leeftijdsgrenzen (artikel 2 lid a, b en c) en huis- en gedragsregels worden goed  zichtbaar in het clubhuis opgehangen, tenzij het bestuur anders bepaalt.
  • b) Het bestuur onderschrijft hierbij de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken van de STIVA. In deze code staan regels omtrent reclame-uitingen voor alcoholhoudende dranken.


  Handhaving, klachtenprocedure en sancties

  • a) Klachten over de toepassing van de artikelen 1 tot en met 8 van dit reglement dienen onverwijld ter kennis te worden gebracht aan het bestuur van MHC Alliance.
  • b) Uit hoofde van haar verantwoordelijkheid voor de naleving zal het bestuur van MHC Alliance bij overtreding van (één van) de regels uit dit reglement ten opzichte van betrokkene(n), zijnde de consument dan wel de verstrekker (leidinggevende of de barmedewerker) gebruik maken van zijn sanctiebevoegdheden op grond van de statuten en het huishoudelijk reglement. Het bestuur verifieert de klacht, hoort zo nodig de klager en treft bij gegrond bevinding van de klacht binnen twee maanden maatregelen om herhaling te voorkomen. Het bestuur brengt het resultaat van de afweging ter kennis van de indiener van de klacht.


< >